Friday 20 January 2012

Kenapa 'Merungut' Di Facebook Dan Twitter.?

Asssalamualaikum warahamatullah hiwabarakatuh

Hey jejaka perungut serta awek yang suka mengomel.!

Siapa yang tak pernah MERUNGUT.?! Yes.! Tak dinafikan semua orang dalam dunia ni akan mengalami simptom dimana dia akan bercakap sorang-sorang, meyumpah seranah benda yang tak bernyawa even orang yang lalu lalang yang tak berdosa tu pun jadi dihamunnya.

Act, wahat is MERUNGUT.? Well, yang korang semua tau merungut tu mestilah macam pppffff~ atau sigh* kan. Itu dalam bahasa kayhell ewwww yang korang dok tulis dalam text, bbm and so. Apa yang aku nak cuba terangkan di sini ialah kenapa orang suka merungut.

Dekat mana dia selalu merungut.? Sudah semetinya di dua halaman sosial yang menjadi kegilaan anak-anak muda serta mak-mak orang di luar sana untuk bersosial iaitu Facebook dan Twitter. Kenapa sesetengah orang suka merungut.


Boleh dikatakan hari-hari akan keluar status serta tweet yang berbaur rungutan macam

" Aku ni tak cukup baik untuk dia ke.? Aku tak cukup lawa/handsome ke.? " atau ini

" Sepender aku kena kebas bhai.! S*** betul.! " atau

" Harini letih, supervisor pulak buat perangai macam mintak santau je. " ataupun

" Fuhh.! Nasib baik aku ni waras, kalau tak dah lama aku pijak kau. "

Bunyi macam insane and sometimes agak annoyed kalau dibaca lebih dari 3x.ihix.! Tapi itulah hakikatnya yang terjadi di dunia kini. Manusia lebih suka merungut dengan harapan akan ada tangan-tangan gatal yang sudi berkongsi perasaan sama-sama ala-ala BFF gtewww.

Aku tau punca orang merungut ni sebab STRESS tapi janganlah sampai korang cuba memperbodohkan diri korang sendiri atau cuba memalukan orang lain. Bila nak merungut start from below, jangan main terus merungut je. Macam kau belajar ABC masa dekat tadika dulu, takkan nak skip GHI pulak kan.


Well, tak salah nak berkongsi rasa dan perasaan tu tapi kenapa perlu merungut.? Kenapa tak cuba mencari kaedah alternatif lain selain dari sindromm merungut tu.? Kadang-kadang terbelahak aku tengah sedut Slurpee bila ada ada yang sanggup merungut pasal Boyprengg main kayu api 10 batang lah, awek curang terserampak dekat Pavi lah. Paling ohsem ada yang gigih sanggup membocorkan rahsia yg tak patut dekat public. Itu sangat tak nais lah babe.

Kalau merungut benda-benda yang berfaedah takpe lah jugak kan sebab normal lah orang merungut ni tapi ada yang suka merungut benda pelik-pelik dan juga common sampai kadang-kadang dalam sehari memang takdenya status atau tweet dia yang macam menunjukkan dia tu happymeal. Nak kata Forever Alone pun tak boleh jugak. UNDEFINED person.


Seelok-eloknya nk merungut berkalau-kalau ni lebih elok merungut depan Tuhan dari terus memalukan diri sendiri dekat laman sosial yang belum tah kemana tu. Sesetengah orang, bila kita merungut atau mengadu dengan dia., mulalah dia akan bangg bangg.! kta balik, bukannya nak menasihati malah mengeruhkan lagi and sebenarnya pertolongan dari manusia ni kebanyakkannya TAK MEMBANTU. Bila kita merungut depan Tuhan, at least kita akan rasa tenang sebab masalah kita didengari olehNya.

So its better for you to sit back, muhasabah diri tu, think dalam-dalam apa yang korang dah pernah buat before this sampai satu masalah itu datang akan korang merungut bout it. Always be wise in whatever u do and just make sure that when u merungut u are not trying to make a fool of yourself but merungut cara bijak. Jangan cepat melenting, jangan cepat jadi singa berupa manusia. Always think + sebab tak rugi pun kalau kita sentiasa berfikiran baik-baik sebab yang baik itu kan indah aite.!?

1 comment:

Unknown said...

teringat pulak. orang tu mengomel kat saya the whole day. potpetpotpet. ehe :D