Tuesday 7 February 2012

Post Islamic Stuff Bajet Alim?

Assalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh :)


Ahlan Wah Sahlan Ya Marhaba Ya Akhi / Ya Ukthi ke Blog ana yang tak seberapa cantik ini. Selamat hari Selasa dan semoga enti semua sihat sejahtera dirahmati oleh Yang Maha Esa.

" Ekelehh, hari-hari post benda Islamik padahal diri sendiri pun tak betul"


" Amboii. kemain lagi mengata orang yang tak bertudung, bertudung tak semestinya baik lah babe "


" Kenapa suka sangat post benda-benda yang menakutkan ni, semak lah NewsFeed "

" Nak ceramah orang pergi masjid, bukan dekat sini, jangan jadi ustaz/ustazah tak bertauliah "


Okay, statement di atas is randomly typical reason tentang mereka yang tidak mampu untuk menerima KEBENARAN. Statement sebegini akan timbul jika terdapat rasa SLACK di dalam hati seseorang tentang apa yang orang lain post. Means that sebagai contoh when that person Post something about bertudung and kebetulan ada sorang makwerr ni dia tak bertudung, dia akan rasa benda tu di tujukan kepada dia and at that time akan timbul simptom SENTAPMAKNAK.


Sebenarnya, tujuan sesuatu laman sosial tu dibuat adalah tempat kita untuk berkongsi pendapat, meluahkan perasaan serta berkongsi ilmu yang bermanfaat tetapi ada sesetengah dari kita yang kurang bijak sebenarnya untuk bergaul dan tidak berani untuk menghadapi kenyataan tentang sesuatu statement yang dibuat atau benda yang dishare. Cuba kalau kongsi dengan meletakkan gambar awek dan juga jejaka yang tampan hensem bergaya badan ketak-ketak, rasanya beribu orang akan share tanpa kompromi right.?!

Ana tak berkata semua tetapi cukuplah ana menyatakan segelintir sahaja yang bersikap sebegitu. Actually, kenapa timbul statement-statement yang sedemikian.? Adakah enti semua pernah terfikir.? Adakah salah ibu bapa.? Atau salah diri sendiri.? Salah rakan-rakan atau persekitaran.? Baiklah, ana akan berkongsi dengan enti semua Troll yang ana buat sendiri tanpa meniru dari mana-mana Blog dan berlandaskan kepada fikiran waras ana.


Tuju-Menuju


Kebanyakkan dari kita semua suka menuju sesuatu status atau statement kepada orang lain. Obviously ana pun pernah lakukan. Sebagai manusia kita tidak mampu lari dari membuat salah. Bila ditanya kenapa menuju? Maka jawapan yang diberi adalah kerana geram melanda diri dan juga rasa marah yang meluap. Ana hendak tanya, dari mana datngnya sifat MARAH itu.? Adakah dari atas pokok.? Atau dari kedai pajak gantung.? Semestinya datang dari HATI kita sendiri.


Simptom Tuju-Menuju ni dah jadi santapan mata kita semua hari-hari. If the things we want to tuju is a GOOD things then fine with it tapi cuba kalau benda yang kita nak tuju itu bertujuan DOUBLE MEANING.? Kalau berkait tentang Islamic Stuff pula, tujuan asalnya bukanlah hendak menuju-ketuju atau meminta perstujuan tetapi sekdar ingin berkongsi Ilmu Akhirat untuk santapan rohani. Tidak usah merasa benda yang di SHARE itu tujuannya menuju-tuju. Tolong BUKA MINDA luas-luas.


Kau Ingat Kau Bagus.?


This is the one of the most wajib stuff ayat yang kena ada sebelum ayat-ayat lain muncul which is are " KAU INGAT KAU BAGUS.".? Yeah, kalau that person rasa dia bagus kenapa tidak.? At least dia cuba menyedarkan mereka-meraka yang di luar sana yang seronok berkhayal dengan nikmat dunia. Ana berkata bukanlah ana hendak perasan bagus tapi kenapa sebilangan antara kita yang suka berfikiran sedemikian.? Tidak rasa malu kah berfikir sebegitu dengan tidak suka melihat kesenangan orang lain.? Tidak suka melihat apa yang orang lain lakukan.? Semuanya ber basic kepada perkataan BAGUS yang bagi ana tidak ada maknyanya jika hendak share something yang berunsur pendidikan.


Sebenarnya, mereka-mereka yang berkata ayat serti di atas merasakan diri mereka INSECURE. Ana ulang kembali, INSECURE. Kerana mereka rasa terancam dengan Islamic Stuff yang di post. Kenapa mereka rasa benda itu tidak patut untuk di post, belajar agama sendiri-sendiri. Yaa, memang belajar agama itu sendiri-sendiri tapi ilmu perlu diraih bukan disuap seperti ibu enti yang menyuap nasi. So, buang rasa sebegini dalam hati kerana kita hidup tak selama mana, ilmu yang kita ada sekrang belum cukup untuk menampung kita di alam sana. Nauzubillabinzalik

Kubur Masing-Masing Lah Babe.


Iya, memang benar sekali, kubur masing-masing. Pernah pulak enti semua dengar suami isteri yang meninggal berkongsi satu lubang linag lahad.? Bukan hendak cerita tentang Mati tetapi ini kiasan kepada soal pahala dan dosa seseorang. Look, when someone post the Islamic Stuff or someting which is are educative, he/she are triying to avoid you from getting DOSA free-free. Got it Babe.?


Lets play with an example, ada sorang girl ni dia tak bertudung tapi dia post tentang keburukan tidak bertudung and at the same time ada sorang girl ni freehair jugak. Apa yang dia fikir tentang girl tu.? Semestinya dia akan " Elehh, kau tak bertudung lepas ti sibuk nak post benda bertudung " atau dalam pepatah," lebih sudu dari kuah ", sebab yang post taht kind of stuff is a girl with karat-karat hair. Asssalamualaikum cik adik pendengki.? Tolong jawab salam ana ini ya. At least the rambut bebas girl tu ada EFFORT and maybe dia nak cuba berubah, dari awak.?


Here's another example, ada sorang makhluk Allah ni dia post tentang kematian and at the same time ada lah satu group ni dok tengah sibuk bersembang kencang wallpost pasal Zouk, tak ke menimbulkan rasa tersentak dekat situ and mula lah perangai kanak-kanak tadika mereka ni dengan berkata " Kubur masing-masing lah, jangan kacau hidup orang boleh. " . Ana hendak bertanya, dia ada touch body enti semua.? Dia ada usik ketiak enti.? Sudah semestinya tidak bukan.? Memang kubur masing-masing tapi mereka-mereka yang post benda tu taknak lah enti semua kena seksa double extravaganza masa dalam kubur nanti. Masa tu adakah enti semua baru hendak membuka kitab panduan bersolat.?


Post Islamic Stuff tidak menunjukkan yang kita semua ni baik and tak bermakna kita mampu cop Jannah Allah tapi sekurang-kurangnya kita semau sebagai manusia perlu ada sikap nasihat-menasihati, ingat-mengingati, kalau mahu mati macam P.Ramlee, " Ana mati dalam iman ", mati senyum sendiri. Ilmu Allah tak salah untuk berkongsi, bolleh dibawa sampai mati, boleh tolong kita masa di sana nanti. Wassalam.

No comments: